Sverkers Golfblogg

Här finns det möjligheter att ge sina synpunkter om det som är bra och kan bli bättre på Sundbyholms Golfklubb. För att kommentera inlägg klicka på "comments" under posten. Alla förslag och idéer är välkommna.

lördag, augusti 18, 2007

Du kollar väl kompressionen i din boll ?


Häromdagen skulle jag och mina kamrater G, P och R ta en runda på Frösåkers omtalade bana. Vår chef C visade sin välvilja till projektet och gav oss en låda bollar. R tittade misstänksamt på bollarna och konstaterade att det var dambollar. Han frågade genast varför vi fick dambollar och om detta var ett skämt eller om C drev med oss på något annat sätt.


Nej sa c jag tror att de här bollarna passar er. Det är mjuka dambollar och passer dem som har en svinghastighet under 100. Men hur kan du säga att S och jag har en svinghastighet under 100 när du aldrig har sett oss spela kom frågan från R. Nej det har jag visserligen inte gjort men jag tror att ni har det i alla fall. Men om ni vill kolla så kan ni gå till Budgetgolf och låta dem mäta hastigheten för en hundring.


Nu har jag fått lära mig att det finns en sorts trampolineffekt i bollarna. Svingar man inte så hårt kan jag inte utnyttja den effekten i en hård boll eftersom mitt slag inte kan pressa ihop bollen och sedan få den att utvidga sig igen. Men med en mjuk boll kan jag dra nytta av den effekten om svingen inte är så snabb.


R tyckte efter förklaringen att det kändes svårt att gå in i en affär och köpa dambollar och undrade om det inte fanns mjuka herrbollar. Det skulle liksom kännas bättre i affären. För min del spelar det ingen roll om jag köper dambollar även om de heter lady eller något annat kvinnligt. Jag kan också tänka mig att köpa dambollar med en liten rosett på och stödja forskningen mot bröstcanser. Huvudsaken är att jag spelar på rätt boll.