Sverkers Golfblogg

Här finns det möjligheter att ge sina synpunkter om det som är bra och kan bli bättre på Sundbyholms Golfklubb. För att kommentera inlägg klicka på "comments" under posten. Alla förslag och idéer är välkommna.

torsdag, augusti 03, 2006

Slopa slooopen

Att slopa en bana är både kostsamt och kräver en hel del arbete att genomföra.
Det går i stora drag till så att 3 personer går hela banan. På varje hål har de 9 punkter som de granskar och bedömer med poäng. De skall titta på banan med både en scratch spelares ögon och en boogie spelares. Banan är ju olika svår beroende på hur långt man slår. Det man tar hänsyn till ytterligare är till exempel hur bred fairway är, om fairway lutar uppåt eller neråt, vilka hinder som finns och om det finns dogleg.

Greenerna mäter man för att se hur stora de är och dessutom tar man hänsyn till om de är ondulerade eller inte.

Den allra viktigaste frågan är hur långa hålen är. Mälarbadens hål är korta och därför får man inte så många slag på den.
Bedömarna sätter sina jämförelsetal på de olika punkterna som sedan viktas och bearbetas av en dator innan banans sloope blir klar.

Frågan är ju hur viktigt det är att få ett eller ett par slag mer eller mindre. Utomlands är ju banorna inte alls sloopade.

Det känns ju som hela sloopesystemet är ett utslag av den svenska rättvisan och byråkratin.
Jag har min uppfattning klar och tycker att banorna inte behöver sloopas.

2 Comments:

At 07 augusti, 2006 10:59, Anonymous Anonym said...

Jag håller med dig att slopen ska slopas. Men jag vet att de flesta banor i Europa är slopade. Jag har spelat banor i Italien, Spanien, Tunisien, Grekland. Alla banor jag har spelat har varit slopade. Ett axplock med banor jag spelat:
Italien
Le Querce
Castelgandolfo
Parco de Medici
Castelvoulturno
Is Molas
Is Arenas
Riva dei Tessali

Spanien
Valle del Este
Desert Springs
Islantilla
Costa Ballena
El Puerto

Alla dessa banor har varit slopade

Vill du spela banor som är slopade så kolla in den här hemsidan www.golfplaisir.se

MVH
Jonas Abrahamsson
Nybliven Klubbmästare

 
At 07 september, 2006 09:24, Anonymous Anonym said...

Helt rätt. Slopa slopen, Spela mer slag spel har man 18 i hcp 18 extraslag 7 ger 7 slag. Detta tror jag skulle med föra att de Svenska spelarna blir bättre, man kan ju trotts allt ha 39 pinnar fast man gått 2 över sitt hcp.

 

Skicka en kommentar

<< Home