Sverkers Golfblogg

Här finns det möjligheter att ge sina synpunkter om det som är bra och kan bli bättre på Sundbyholms Golfklubb. För att kommentera inlägg klicka på "comments" under posten. Alla förslag och idéer är välkommna.

söndag, augusti 07, 2011

150 meters pinnar




Jag spelade på A6 i Jönköping för ett par veckor sedan. Då tyckte jag till en början att det var lustigt att det inte fanns några 150 meters pinnar på banan. Men nu har jag förstått att pinnarna kan se ut hur som helst och att det inte finns några regler om hur pinnarna skall se ut. Markeringarna kan också utgöras av buskar har jag läst.
På A6 har man valt att pinnarna skall se ut som tändstickor och det är ju en rolig och lysande idé. Jönköping är ju känt för sin tändstickstillverkning ända sedan 1845 då bröderna Lundström startade tillverkning i Jönköping. Sedan dess har mycket hänt med tändstickan som bland annat utvecklades till en säkerhetständsticka för att den inte skulle antända sig själv.

Häromdagen spelade jag i Gränna och då fattade jag galoppen direkt att polkagrisarna vid bankanten visade att det var 150 meter kvar till green. Polkagristillverkningen i Gränna har också gamla anor . Det var den nyblivna änkan Amalia Eriksson som på 1880 talet startade tillverkningen som är i full sving fortfarande i dag.