Sverkers Golfblogg

Här finns det möjligheter att ge sina synpunkter om det som är bra och kan bli bättre på Sundbyholms Golfklubb. För att kommentera inlägg klicka på "comments" under posten. Alla förslag och idéer är välkommna.

lördag, juli 30, 2011

Klippningen





Jag tycker att klippningen på en bana är mycket viktig. Helst vill jag att fairway skall vara klippt som på bilderna ovan. Jag vet inte hur man göra detta eller om det är omständligt att klippa på det här sättet. Men det gör ett väldigt trevligt intryck och sätter på något sätt pricken över i.
En bana som är klippt på det här sättet har alltid en fin finish i övrigt. Vattenhinder är ofta markerade med stenläggningar eller på annat sätt utmärkta så man ser var hindret börjar och slutar.

Vattenhinder som är dåligt klippta och där man måste leta efter bollarna för att få veta om den har gått i eller ej är inget för mig.

På samma sätt tycker jag inte om fairways som har klippts när gräset har blivit långt och när det har varit vått. Då blir det små högar och strängar av gräset. Inget kul och ser ovårdat ut. En sådan klippning går ofta hand i hand med ovårdade tees.