Sverkers Golfblogg

Här finns det möjligheter att ge sina synpunkter om det som är bra och kan bli bättre på Sundbyholms Golfklubb. För att kommentera inlägg klicka på "comments" under posten. Alla förslag och idéer är välkommna.

måndag, augusti 09, 2010

Dags att slopa grönt kort ?


Jag undrar om det inte är lite för stora hinder för den som vill börja spela golf. I dag behöver man ta grönt kort, köpa utrustning och eventuellt en spelrätt eller låna ut pengar till sin blivande klubb. Dessutom skall man betala årsavgift.
Skall jag börja spela tennis så är det bara att hyra en tennistid och sedan får jag bära mig åt som jag vill med mitt rack. Ingen frågar efter hur duktig jag är och om jag kan spela.
I stället för grönt kort skulle det kanske räcka med att veta att man skall släppa igenom snabbare bollar och ställa ut en bag på banan när alla i bollen är inne i skogen och letar.

Många av reglerna när man tar grönt kort är ju bara till för dem som tävlar och de är inte i majoritet.
I dag hörde jag på stan talas om en kille som ville ut och spela på en bana utan att ha grönt kort. Han sa kommer jag inte ut här går jag till någon annan klubb. Han kom ut. Detta är kanske en skröna men inte heller omöjligt att det är sant.