Sverkers Golfblogg

Här finns det möjligheter att ge sina synpunkter om det som är bra och kan bli bättre på Sundbyholms Golfklubb. För att kommentera inlägg klicka på "comments" under posten. Alla förslag och idéer är välkommna.

torsdag, juli 16, 2009

Please release me !

Kursen med Anders fortsatte dag 2 med långa slag. Vi gick igenom grunderna greppet,siktet och bollplaceringen. Viktiga saker som alla är bra att kunna perfekt för att kunna slå bra slag.

Bollens placering vid järnslag skall vara mitt emellan fötterna. Detsamma gäller vid slag med hybriden.Jag tror att många liksom jag har fått för sig att bollen skall ligga närmare vänsterfoten vilket är fel när du slår med hybriden. När du slår med drivern däremot skall bollen ligga i höjd med högerkanten av den vänstra skon.

När man siktar skall klubbladet vara square mot målet. De här grunderna har vi alla hört många gånger men hur det är så tror jag att vi slarvar lite var och en med detta ibland.Repetition är alltid bra.

Den stora grejen för min del var att lära mig att releasa.Att slappna av i armar och leder. Jag har hållit alldeles för hårt om klubbskaftet förstår jag nu. På en skala 1 till 10 har jag väl hållit på 8.
Nu har jag ändrat på detta och är kanske nere på 4. Det känns ovanligt i början men jag förstår ju nu att slagen blir mycket bättre när klubbhuvudet svingas lösare. Dessutom minskar risken för slice och slagen blir automatiskt rakare.

Ändra på svingen är alltid jobbigt men jag tänker jobba på med det.

1 Comments:

At 10 augusti, 2009 22:37, Anonymous Anonym said...

Heja Pappa!

 

Skicka en kommentar

<< Home