Sverkers Golfblogg

Här finns det möjligheter att ge sina synpunkter om det som är bra och kan bli bättre på Sundbyholms Golfklubb. För att kommentera inlägg klicka på "comments" under posten. Alla förslag och idéer är välkommna.

måndag, augusti 14, 2006

Laura Davies på TPC golfen


Jag hade förmånen att vara på TPC golfen i torsdags. Det var en fantastisk upplevelse. I första hand så följde jag bollen med Laura Davies, Lorena Ochoa
och Louise Stahle. De var riktiga toppspelare alla tre.
Mest var jag väl nyfiken måste jag erkänna på Davies. Jag har visserligen sett
henne förut men hon är riktigt rolig att se. Hon kanske inte var på sitt
bästa humör den här dagen. Hon gick lite för sig själv och verkade inte prata
mer än nödvändigt med de andra spelarna i bollen.

Men när hon slog var det riktiga hästsparkar. Jag har ofta hört att man inte skall ta i utan bara svinga lugnt. Jag tycker nog att Davies gör precis tvärt om. Hon tar i rejält och hon har en snabb sving som alla tjejerna hade. På tee peggar
hon inte upp utan slår till bollen och en grästuva rejält. Till och
med att hon vid ett tillfälle slog med drivern på fairway.

Det är en fantastisk precision som de spelade med. Men de tar inga onödiga risker utan väljer hellre att spela in säkert på green även om det innebär att de har ganska långt kvar till flaggan istället för att sikta på flaggan och riskera att hamna i hinder.

Deras bästa slag är kanske trots allt långputtarna som ofta hamnar på koppkanten eller väldigt nära.

Sedan undrar jag hur en del tänker när de åker till en sån här tillställning. En pappa gick med sitt lilla barn som var ungefär 1,5 år och som inte ville vara tyst när tjejerna skulle slå ut. En funktionär hade höjt ”quite pinnen” men barnet ville fortfarande inte vara tyst. Pappan försökte att gå lite avsides men barnet fortsatte
att skrika och störa både spelare och publik.

Till slut slog damerna ut. Davies landade sin boll på fairway medan en boll hamnade i vattnet och en annan i ruffen. Inte vet jag vad detta berodde på men det kändes inte bra. Pappan och barnet skulle givetvis stannat hemma.