Sverkers Golfblogg

Här finns det möjligheter att ge sina synpunkter om det som är bra och kan bli bättre på Sundbyholms Golfklubb. För att kommentera inlägg klicka på "comments" under posten. Alla förslag och idéer är välkommna.

måndag, juni 05, 2006

Vi behöver nya regler för lägesförbättring ?

I helgen spelade jag på en bana där greenerna var dåliga.
Lägesförbättring gällde med ett scoorekort på green och en klubblängd på fairway.
Det är ju den vanliga regelen för lättnad. Från början har den kanske kommit till för att man vill vara rädd om banan men nu känns det ju som att den är till för spelaren.Lättnaden är helt rutinmässig på alla banor oavsett hur greenerna och fairway ser ut.
För det första har jag aldrig förstått varför lättnaden skall vara oilka på green och fairway. Den skulle ju lika gärna kunna vara en klubblängd på båda. På green räckte ofta inte lättnaden i går till. Bollen låg i alla fall på sand om den hade flyttats med ett scoorekorts längd.
Det finns ju egentligen ingen anledning till att begränsa lättnaden i längd utan låt den vara obegränsad bara du inte flyttar bollen närmare hål. Slår jag bollen i ett vattenhinder så får jag ju gå så långt bakåt som jag vill i flagglinjen.