Sverkers Golfblogg

Här finns det möjligheter att ge sina synpunkter om det som är bra och kan bli bättre på Sundbyholms Golfklubb. För att kommentera inlägg klicka på "comments" under posten. Alla förslag och idéer är välkommna.

måndag, juni 04, 2007

Var snäll och släpp igenom


Meningen är ju att vi alla skall ha det mysigt och trevligt på golfbanan. För att det skall bli så är det viktigt att vi alla rättar oss efter de regler som gäller vett och etikett. En av de viktigaste reglerna tycker jag är att om man spelar långsamt, vilket i och för sig är helt ok, bara man släpper igen bollarna bakom. Men det tycker jag att vi syndar med. Det är absolut ingen prestigeförlust att släppa igenom en snabbare boll. Tvärt om och jag kan garantera att det alltid är mycket uppskattat av bollen som får gå igenom. Häromkvällen gick jag en runda och hamnade efter fyra killar som visserligen slog långt men för det mesta survade de två gånger på varje tee och det tar tid.
Jag gick också i en två boll i Katrineholm för en tid sedan. Bilden ovan har jag tagit där. Fyrbollen framför gick sakta och vi fick vänta på varje hål. Men på 17 ryckte man upp sig och släppte igenom oss. Men då låg en boll out of bonds och jag tycker nog att det var lite sent.
Vad säger regelverket?
Jo så här står det. Spelare som letar efter en boll, bör ge tecken till spelarna i gruppen efter dem att gå igenom, så snart det står klart att bollen kan bli svår att hitta. De bör inte leta i fem minuter innan de gör detta.
Jag tycker att vi alla skall tänka på att försöka släppa igenom lite oftare och framförallt inte leta så länge som fem minuter.

4 Comments:

At 10 juni, 2007 11:32, Anonymous Anonym said...

Enligt golfvettsboken så har inte tvåbollar någon förtur på banan, så går ni en två boll får ni nog inse att ni får vänta.

En regeltokig medlem

 
At 10 juni, 2007 15:30, Blogger Sverker said...

Det var intressant att höra. Jag har alltid trott att det bara är ensamspelare som man inte behöver släppa igenom. Var finns regeln ?

 
At 26 juni, 2007 12:27, Anonymous Anonym said...

Läs golfvettsboken

 
At 30 juni, 2007 15:24, Anonymous Anonym said...

Om man har spelat bra golf eller om det är tävling så vill man alltid leta i 5 min och då ska man göra det!

 

Skicka en kommentar

<< Home